Facturatie

Algemeen

In dit hoofdstuk leggen we u de basis uit voor het factureren van “verrichtingen” en van “inschrijftarieven en modulen”.

Stap 1: Factureren starten

Om te starten met factureren start u Bricks Huisarts op en voert u het commando FACTUREREN uit.

Er verschijnt een nieuw venster:

../../_images/facturatie_start.png

Bij de stappen twee en drie zult u, afhankelijk van wat u gaat factureren, gebruik maken van de tabs “Nog niet gefactureerd” (1), “Nog niet verstuurd” (2) en “Modulen” (3).

Stap 2: Keuze facturering

Om te starten met factureren klikt u op de tab “Nog niet gefactureerd”:

../../_images/facturatie_tab_nog_niet_gefactureerd.png

Maak nu de keuze of u “verrichtingen” of “inschrijftarieven en modulen” wilt gaan factureren en volg hieronder de betreffende stappen.

Verrichtingen

Let op

  • Voor verrichtingen kiest u altijd een periode van een hele maand
  • De begin en einddatum van een periode kan niet in de toekomst liggen

Voor het factureren van verrichtingen voert u de volgende stappen uit:

  • Vul de periode in waarover u wilt factureren
  • De knop “Overzicht niet gefactureerd” wordt aanklikbaar
  • Klik op de knop “Overzicht niet gefactureerd”
  • De gevonden verrichtingen worden nu zichtbaar op het scherm
  • Klik op de knop “Bepaal verzekeraars”
  • Klik op de knop “Maak facturen voor verrichtingen”
  • Ga verder bij “Stap 3: Facturen versturen/exporteren

Inschrijftarieven en modulen

Let op

Het factureren van “inschrijftarieven en modulen” gaat per kwartaal, bij de periode vult u echter niet de begin en einddatum van het kwartaal in, maar de startdag van het het kwartaal!

Voor het eerste kwartaal van (bijvoorbeeld) 2014 vult dus de periode 01-01-2014 t/m 01-01-2014 in. Voor de overige kwartalen gelden de volgende data:

Kwartaal Start periode Einde periode
Eerste (jan t/m maart 01-01-<jaar> 01-01-<jaar>
Tweede (april t/m juni) 01-04-<jaar> 01-04-<jaar>
Derde (juli t/m september) 01-07-<jaar> 01-07-<jaar>
Vierde (oktober t/m november 01-10-<jaar> 01-10-<jaar>

Voor het factureren van inschrijftarieven en modulen voert u de volgende stappen uit:

  • Vul de periode in waarover u wilt factureren, zie eventueel de tabel hierboven.
  • Ga naar het tabblad Modulen, deze ziet er als volgt uit:
../../_images/facturatie_tab_modulen.png
  • Klik op de knop “Nieuw” (1)
  • Er verschijnt nu een nieuw venster:
../../_images/facturatie_inschrijftarieven_modulen_aanmaken.png
  • Controleer of de startdatum van de periode juist is (1)
  • Klik op de knop “Uitvoeren” (2)
  • Er verschijnt een nieuw venster, hierop ziet u de voortgang van de verwerking
  • Wacht tot de verwerking klaar is
  • Klik op de knop “OK”
  • Ga naar de tab “Nog niet gefactureerd”
  • Klik op “Overzicht niet gefactureerd”
  • De gevonden verrichtingen worden nu zichtbaar op het scherm
  • Klik op “Bepaal verzekeraars”
  • Klik op “Maak facturen voor modules”
  • Ga verder bij “Stap 3: Facturen versturen/exporteren

Stap 3: Facturen versturen/exporteren

Ga naar het tabblad “Nog niet verstuurd”, de pagina met nog niet verstuurde facturen ziet er als volgt uit:

../../_images/facturatie_tab_nog_niet_verstuurd.png

U heeft nu twee mogelijkheden:

  1. Klik op de knop “Alle facturen versturen” (1), doet u dit, dan worden de facturen naar Vecozo verzonden
  2. Klik op de knop “Alle facturen exporteren” (2), dan maakt u een export aan voor VIP.

Alle facturen exporteren

Wanneer u kiest voor de optie “Alle facturen exporteren” krijgt u een export bestand. Dit bestand is geschikt voor het declareren via VIP.

Volg de aanvullende stappen:

  • Selecteer de folder waar u de export wilt opslaan
  • Klik op OK
  • Ga naar de website van VIP en upload de geëxporteerde facturen