Portaal¶
Algemeen¶
Uw patiënten kunnen via Bricks Patiënt toegang krijgen tot hun persoonlijke patiëntenportaal.
Patiënten kunnen inloggen via een portaal account en binnenkort ook met via DigiD. Inloggen met DigiD kan alleen wanneer er een geldig BSN gekoppeld is aan het dossier van de patiënt. WAnneer dit het geval is én de patiënt over DigiD beschikt, dan kan daarmee op het portaal worden ingelogd zonder dat hiervoor iets door de praktijk gedaan hoeft te worden.
Om patiënten in te laten loggen met een account dient er een portaal account aangemaakt te worden én dient er een gedegen controle uitgevoerd te worden dat de juiste patiënt toegang krijgt tot zijn medische gegevens.
Meer informatie over het patiëntenportaal over de mogelijkheden van Bricks Patiënt kunt u vinden in het hoofdstuk “Bricks Patiënt”.
Account¶
Algemeen¶
Onder het kopje Patiëntgegevens kunt u in Bricks Huisarts zien of een patiënt een (actief) account heeft.
Aanmaken¶
Om patiënten in te kunnen laten loggen op Bricks Patiënt dient u in Bricks Huisarts het account te activeren voor de patiënt. Hierbij dient u er rekening mee te houden dat iedere patiënt een uniek e-mailadres dient te hebben. Het is niet mogelijk om hetzelfde e-mailadres te gebruiken voor vader, moeder én kind of een compleet woonverband.
Het activeren van een account voor een ingeschreven patiënt gaat als volgt:
Start Bricks Huisarts
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Er verschijnt nu een venster
Vul het e-mailadres en het mobiele nummer van de patiënt in
Klik op de OK knop om de gegevens op te slaan
Aanpassen¶
Het aanpassen van de login en dus het e-mailadres gaat als volgt:
Waarschuwing
De login wordt in het HIS pas aangepast op het moment dat de patiënt zijn nieuwe e-mailadres bevestigd heeft.
Wanneer u deze procedure in de praktijk doet ziet u de wijzigingen in het HIS pas na een herstart van het HIS.
Start Bricks Huisarts
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Kies voor Instellen
Pas het e-mailadres aan
Klik op de Opslaan knop
De patiënt ontvangt een e-mail om een nieuw account aan te maken o.b.v. het nieuwe e-mailadres
Blokkeren¶
U kunt het account van een patiënt als volgt blokkeren:
Start Bricks Huisarts
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Kies voor Instellen
Er verschijnt nu een venster
Klik op de knop Gebruiker direct blokkeren om het account te blokkeren
Status opvragen¶
In het geval een patiënt vragen heeft over de status van zijn account kunt u informatie opvragen over het account. De informatie verschijnt onder het kopje Log in het Inloggegevens venster. De informatie kunt u als volgt benaderen:
Start Bricks Huisarts
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Kies voor Instellen
In het venster dat verschijnt kunt u de benodigde informatie raadplegen
Berichten¶
Algemeen¶
Patiënten kunnen uitslagen tot een veertien maanden terug inzien na vrijage, uitgaande van de ontvangstdatum van het bericht. Na deze periode dagen verdwijnen de gegevens uit “Mijn medisch dossier”.
Vrijgeven¶
Waarschuwing
Onderstaande stappen gelden niet voor het beantwoorden van e-consults!
Wanneer u een bericht vrijgeeft heeft de patiënt de mogelijkheid om deze in “Mijn medisch dossier” te bekijken en te downloaden als PDF. U heeft de mogelijkheid om de volgende berichten vrij te geven:
Laboratoriumbericht (MEDLAB)
Specialistenbrief (MEDSPE)
Radiologiebericht (MEDRAD)
Vrij-bericht (MEDVRIJ / MEDVRI)
Bij het vrijgeven en/of het koppelen van het bericht aan een patiënt kunt u tevens een memo aan het bericht toevoegen. Deze memo wordt bij het betreffende bericht weergegeven, mits ingevuld.
Op het moment dat een bericht, onder het kopje “Portaal”, de status “vrijgeven” of “alleen memo” krijgt wordt er, per e-mail, een bericht naar de patiënt gestuurd met de melding dat er een uitslag klaar staat in “Mijn medisch dossier”.
Achteraf kunt u er voor kiezen om bericht in zijn geheel vrij te geven wanneer u er initieel voor gekozen heeft om alleen de memo vrij te geven.
Portaal optie |
Uitleg |
---|---|
Vrijgeven |
Bericht én memo verschijnen in de kluis van de patiënt. Er wordt notificatie, per e-mail, naar de patiënt gestuurd. |
Alleen memo |
Alleen de memo verschijnt in de kluis van de patiënt. Er wordt notificatie, per e-mail, naar de patiënt gestuurd. |
Niet |
Bericht verschijnt niet in de kluis van de patiënt |
Waarschuwing
Het is mogelijk om berichten/uitslagen altijd inzichtelijk te maken voor de patiënt. Ongeacht de instelling in Bricks Huisarts zal het bericht dan altijd zichtbaar zijn voor de patiënt in Bricks Patiënt.
Meer hierover kunt u nalezen in het hoofdstuk “Patiëntinstellingen” van Bricks Patiënt.
U kunt op twee manieren een bericht zichtbaar maken bij “Onderzoeken” in het portaal van de patiënt:
Vanuit het communicatiescherm¶
Om een bericht vrij te geven vanuit het communicatiescherm volgt u de volgende stappen:
Ga in Bricks Huisarts naar het communicatiescherm
Zoek het bericht op dat u wilt vrijgeven
Vul, eventueel, een memo in
Geef onder portaal aan of uw het bericht in zijn geheel of gedeeltelijk wilt:
Vrijgeven
Alleen de memo wilt vrijgeven
Niet wilt vrijgeven
Klik op Opslaan (of Declareren & opslaan)
Waarschuwing
Niet alle berichten komen in aanmerking om te declareren. Bij de berichten waarvoor uw een consult mag declareren verschijnt de knop Declareren & opslaan tijdens het beantwoorden.
Tijdens het declareren van een e-consult beantwoording wordt de declaratie regel in het journaal bij de betreffende datum van het e-consult geplaatst. Ondanks dat het hierdoor niet zo lijkt wordt de declaratie op de datum van beantwoording geregistreerd.
Vanuit het journaal¶
Om een bericht vrij te geven vanuit het journaal volgt u de volgende stappen:
Ga in Bricks Huisarts naar het journaal van de patiënt die gebruik maakt van het portaal
Open het gekoppelde bericht dat u vrij wilt geven
Vul, eventueel, een memo in
Klik achter “Koppelinformatie” op het “pijltjes” icoon
Er verschijnen meer opties voor het betreffende bericht
Geef onder portaal aan of uw het bericht in zijn geheel of gedeeltelijk wilt:
Vrijgeven
Alleen de memo wilt vrijgeven
Niet wilt vrijgeven
Klik op Opslaan (of Declareren & opslaan)
Waarschuwing
Niet alle berichten komen in aanmerking om te declareren. Bij de berichten waarvoor uw een consult mag declareren verschijnt de knop Declareren & opslaan tijdens het beantwoorden.
Tijdens het declareren van een e-consult beantwoording wordt de declaratie regel in het journaal bij de betreffende datum van het e-consult geplaatst. Ondanks dat het hierdoor niet zo lijkt wordt de declaratie op de datum van beantwoording geregistreerd.
E-consult beantwoorden¶
Ga naar het communicatiescherm, hier kunt u de binnengekomen e-consults afhandelen. Stel hiervoor het communicatiescherm als volgt in:
Kies bij Status de gewenste instelling om (on)beantwoorde e-consults te filteren.
Haal alle vinkjes weg bij Type
Kies het type E-consult
Geef een periode aan bij Datum ontvangen
Klik op Zoeken
Waarschuwing
Naast dat patiënten e-consult naar de praktijk sturen. Komen o.a. de volgende berichten ook binnen als e-consult:
Vraag over medicatie en/of wijzigingsverzoek medicatie
Wijzigen administratieve gegevens (straat + huisnummer, postcode, plaats, mobiel en/of e-mailadres)
Om een e-consult te beantwoorden klikt u bij de zoekresultaten op het e-consult dat u wilt beantwoorden. U ziet nu onder ‘Bericht’ het ontvangen e-consult, ‘Antwoord’ vult u uw antwoord aan de patiënt in.
Na beantwoording klikt u op de knop “Beantwoorden, declareren & opslaan”. U kunt nu, eventueel, het e-consult declareren. Na het maken van uw keuze krijgt de patiënt een e-mail dat er een beantwoord e-consult in “Mijn medisch dossier” beschikbaar is.
Tip
Door met uw rechtermuisknop op het geselecteerde e-consult te klikken kunt u vanaf het gevonden berichten overzicht het dossier van de patiënt openen door te kiezen voor de optie “Start consult”.
Heeft u reacties die vaak terugkomen? Of heeft u geen zin om iedere keer een standaard aanhef en afsluiting in te typen? Met het commando TEMPLATES kunt u e-consult templates beheren. Na het aanmaken van templates kunt u bij het beantwoorden van e-consults met een muisklik deze toevoegen aan het beantwoorden “scherm”. U kunt eventueel meerdere templates combineren.
Formulier klaarzetten voor een patiënt¶
Algemeen¶
Vanuit het HIS kunt u formulieren/protocollen aanbieden aan uw patiënten, hoe dit werk leggen we hieronder uit.
Wanneer er formulieren voor een patiënt beschikbaar gesteld zijn wordt in het portaal het menu-item “Vragenlijsten” zichtbaar voor de patiënt. Klikt de patiënt hierop, dan kan hij de formulieren invullen die beschikbaar gesteld zijn.
Ingevulde formulieren worden, na verzending, opgeslagen in het dossier van de patiënt en o.a. zichtbaar via de journaal tab.
Formulier koppelen aan patient¶
Stap 1: Formulieren installeren¶
Waarschuwing
Formulieren hoeft u maar 1 keer te installeren
Na installatie zijn beschikbaar voor de hele praktijk
Om een formulier toegankelijk te maken voor een patiënt dient deze eerst beschikbaar te zijn in het HIS. Formulieren kunt u installeren door de volgende stappen te volgen:
Ga naar https://definities.tetra.nl
Klik op de “Formulieren en protocollen” knop
Kies vor uw praktijk, zorggroep, NHG of standaard formulieren
Volg de stappen op de pagina om het gewenste formulier te installeren
Stap 2: Formulieren koppelen aan patiënt¶
Na het installeren van en formulier dient u een formulier aan een patiënt te koppelen waarna de patiënt het formulier via het portaal kan invullen.
Waarschuwing
Onderstaande stappen werken alleen wanneer een patiënt toegang heeft tot Bricks Patiënt.
Via de volgende stappen koppelt u een formulier aan een patiënt:
Zoek de patiënt op
Klik met uw rechter muisknop in patiëntgegevens
Er verschijnt een menu
Klik op “Portaal”
Kies “Instellen”
Er verschijnt een nieuw venster
Klik op de knop “Portaalformulieren”
Er verschijnt een overzicht met reeds gekoppelde formulieren
Klik op “Toevoegen”
Klik op het gewenste formulier
Klik op OK
Koppel, in dien gewenst, nog een formulier
Klik op “Sluiten”
De patiënt kan vanaf nu het formulier terugvinden onder “Vragenlijsten” in het portaal
Formulier verwijderen van patiënt¶
Via de volgende stappen kunt u een formulier “ontkoppelen” van een patiënt:
Zoek de patiënt op
Klik met uw rechter muisknop in patiëntgegevens
Er verschijnt een menu
Klik op “Portaal”
Kies “Instellen”
Er verschijnt een nieuw venster
Klik op de knop “Portaalformulieren”
Er verschijnt een overzicht met gekoppelde formulieren
Klik op het formulier dat u wilt ontkoppelen
Klik op de “Verwijder” knop
(optioneel) Ontkoppel, in dien gewenst, nog een formulier.
Klik op “Sluiten”
De patiënt heeft geen toegang meer tot het formulier
Activiteit gebruiker (log)¶
Van de patiënt wordt bijgehouden wanneer er een e-consult en een afspraak wordt gemaakt, dit overzicht is als volgt op te vragen:
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Kies voor Instellen
Er verschijnt nu een venster
Onder het kopje log ziet u de aangegeven informatie
Inzage gegevens log¶
Er wordt bijgehouden welke medewerkers gegevens van de patiënt inzien. Wanneer de patiënt om inzage wie zijn/haar gegevens bekeken heeft, dan is er een overzicht op te vragen.
Deze en meer informatie kunt u als volgt opvragen:
Zoek een patiënt op
Klik met je rechter muisknop op het patiëntgegevens onderdeel
Kies voor de optie Portaal
Kies voor Instellen
Er verschijnt nu een venster
Klik op de knop Inzagelog
Er verschijnt een venster met de inzage informatie