Veelgestelde vragen

Onderstaande informatie heeft betrekking tot de WebApp, meer informatie over de WebApp kunt u vinden in het hoofdstuk “Bricks WebApp”.

Account

Hoe kan ik een account blokkeren?

Wanneer u de toegang tot de beheer pagina’s wilt blokkeren voor een medeweker kunt u uw praktijk beheerder dit laten regelen via de beheer pagina’s. Lees dan verder in het hoofdstuk “Medewerkers toegang / Accounts beheren”.

Wilt u een account van een patiënt blokkeren? Lees dan verder in het hoofdstuk “Patiënt account beheren in Bricks Huisarts”.

Is het mogelijk om één account voor het hele gezin aan te maken?

De WebApp biedt geen ondersteuning om met één account in te loggen voor het gehele gezin. Iedere gezinslid dient zijn eigen e-mailadres te hebben. De praktijk dient dit adres te koppelen aan het dossier van het betreffende gezinslid. Eventueel is het wel mogelijk dat hetzelfde mobiele nummer gebruikt wordt voor meerdere gezinsleden.

Waarom krijg mijn patiënt het (e-mail)bericht “Uw account is gelokkeerd”?

Wanneer een patiënt wordt uitgeschreven wordt zijn/haar WebApp account direct geblokkeerd. Hiervan ontvangt de patiënt een bevestiging per e-mail.

Afspraken

Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?

Let op

  • U dient in Bricks Huisarts een patiënt toe te voegen, indien nog niet aanwezig, met de letterlijke achternaam: Afspraak. Voor deze deze patiënt dient de categorie “nooit factureren” aangevinkt te zijn.
  • Wanneer u deze mogelijkheid aan zet kan iedereen een afspraak maken. Er is geen controle of de persoon een patiënt is in uw praktijk.
  • Wanneer er in Bricks Huisarts de patiënt met de de achternaam “Afspraak” niet aanwezig is wordt de afspraak niet opgeslagen. De patiënt krijgt in de WebApp een foutmelding dat de afspraak niet gemaakt kan worden.

Om patiënten een afspraak te laten maken die geen account hebben dient u het volgende in te stellen:

  1. Login op de Bricks WebApp
  2. Ga in het menu naar Menu
  3. Kies de optie App
  4. Vink de optie “Afspraken maken zonder inloggen” uit
  5. Klik op de knop “Verstuur”

Wanneer u deze optie activeert worden de afspraken niet automatisch gekoppeld aan de patiënt indien de persoon een patient is in uw praktijk. Dit zal, indien gewenst, handmatig moeten worden gedaan door de afspraak aan te passen en deze te koppelen aan de betreffende patiënt.

Patiënten die anoniem een afspraak hebben gemaakt kunnen via de link in de bevestigingsmail de afspraak annuleren. In het geval uw patiënt op deze link klikt verdwijnt de afspraak uit uw agenda in Bricks Huisarts.

Het koppelen van een “anonieme afspraak” aan de gewenste patiënt gaat als volgt:

  1. Dubbel klik op de anonieme afspraak (of Rechtermuisklik > Wijzig afspraak)
  2. Er verschijnt een venster
  3. Zoek (links boven) de patiënt op waar de afspraak aan gekoppeld dient te worden
  4. Klik op de gewenste patiënt, de betreffende regel wordt groen
  5. Klik op OK

Hoe kan het dat anoniemen afspraken niet in de agenda verschijnen?

Anoniemen afspraken worden in de agenda weergegeven onder de patiënt met de achternaam “afspraak”. Wanneer deze patiënt niet aanwezig is kan de WebApp de afspraak niet opslaan.

Raadpleeg voor meer informatie “Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?”.

Kan ik dubbele consulten uitzetten?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/agenda instellingen”.

Kan ik “Eerst beschikbare dokter” uitzetten?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/agenda instellingen”.

Kan ik alle beschikbare tijdstippen per dag tonen?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/agenda instellingen”.

Kan ik het aantal beschikbare dagen beperken?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/agenda instellingen”.

Algemeen

Hoe laat ik meer patiënten gebruik maken van de WebApp?

Om meer patiënten gebruik te laten van maken van de WebApp zou u de volgende acties kunnen ondernemen:

  • Maak de WebApp beschikbaar via de website van uw praktijk;
  • Promoot de website van uw praktijk en gelijktijdig de WebApp;
  • Stel patiënten op de hoogte van de WebApp als ze op consult komen. Tijdens het consult kunt u direct een account voor de patiënt aanmaken;
  • Tijdens de jaarlijkse griepvaccinatie kunt u de patiënt mondeling en/of via de uitnodiging op de hoogte stellen van de WebApp;
  • Maak een poster en hang deze op in uw wachtkamer;
  • Plaats in de handtekening van uw e-mail het bericht dat de praktijk online mogelijkheden heeft voor het aanvragen van herhaalmedicatie, e-consults, etc;
  • Maak een WebApp account aan tijdens de intake van een nieuwe patiënt.

Beheer

Waar kan ik wat aanpassen?

Voor het beheer van de Bricks WebApp heeft u de beschikking over twee beheeromgevingen. Om e.e.a. te verduidelijken treft u hieronder een overzicht aan wat u in welke omgeving aan kunt passen:

WebApp beheer

Via de beheer pagina’s van de WebApp kunt u de volgende zaken aanpassen:

  • Algemene praktijk informatie
  • Buttons contact pagina
  • Eigen menu items
  • Iconen
  • Kleuren
  • Logo
  • Notificaties nieuwe aanmeldingen
  • Openstellen agenda’s
  • Uit- / aanzetten formulier nieuwe patiënten
  • Toegang medewerkers tot de beheer pagina’s

Meer informatie over het aanpassen van de betreffende onderdelen kunt u vinden in het hoofdstuk “Beheer instellingen Bricks WebApp”.

Let op

De link waar u de WebApp beheer pagina van uw praktijk kunt vinden is bij oplevering verzonden naar het opgegeven praktijk e-mailadres.

Praktijk beheer (https://praktijk.tetra.nl)

Via https://praktijk.tetra.nl kunt u, na inloggen, de inhoud van de e-mails aanpassen die verzonden worden naar uw patiënten door de WebApp. Meer hierover leest u in het hoofdstuk “Medewerkers toegang / Accounts beheren”.

Hoe verwijder ik een arts uit de lijst met beschikbare artsen?

Wanneer u een arts niet wilt tonen in de lijst met beschikbare artsen op de “maak afspraak” pagina, ga dan als volgt te werk:

  1. Login op de Bricks WebApp
  2. Ga in het menu naar Geavanceerd
  3. Kies de optie Agenda instellingen
  4. Vink de arts aan die u wilt verbergen
  5. Klik op de knop “Toon/verberg voor patiënten”

Hoe maak ik een bestaande arts zichtbaar in de lijst van beschikbare artsen?

Wanneer u een arts wilt tonen in de lijst met beschikbare artsen op de “maak afspraak” pagina, ga dan als volgt te werk:

  1. Login op de Bricks WebApp
  2. Ga in het menu naar Geavanceerd
  3. Kies de optie Agenda instellingen
  4. Vink de arts aan die u wilt tonen
  5. Klik op de knop “Toon/verberg voor patiënten”

Hoe voeg ik een nieuwe arts toe aan de WebApp?

Wanneer u de agenda van een arts (of medewerker) wilt toevoegen aan de gebruikerslijst bij “Agende configuratie” ga dan als volgt te werk:

  1. Controleer of de arts in Bricks Huisarts een account heeft en tevens een agenda
  2. (optioneel) Indien de arts nog geen acccount en/of een agenda heeft maak deze dan aan in Bricks Huisarts
  3. Login op de Bricks WebApp
  4. Ga in het menu naar Geavanceerd
  5. Klik op het menu-item Refresh cache
  6. De WebApp wordt geupdate
  7. De arts (of medewerker) is nu beschikbaar in de WebApp

Beveiliging

Verloopt de WebApp communicatie via een beveiligde verbinding?

Alle communicatie via de WebApp verloopt via een beveiligde verbinding, zichtbaar via een slotje in de browser van de gebruiker.

Wanneer u de WebApp binnen uw eigen website toont (iframe) en uw website niet via een beveiligde verbinding op te vragen is ziet uw patiënt niet dat de WebApp via een beveiligde verbinding op te vragen is. De WebApp communicatie verloopt echter wel via een beveiligde verbinding.

We raden u aan om uw eigen website altijd via een beveiligde verbinding te laten verlopen. Dit is tegenwoordig heel gebruikelijk én het geeft uw patiënten het gevoel en de indicatie dat u vertrouwelijk met hun gegevens om gaat.

Voor meer informatie omtrent de beveiliging van uw website kunt u contact opnemen met uw website bouwer.

E-mails

Hoe pas ik het afzender e-mailadres aan van de mails?

Meer informatie hierover kunt u vinden in het hoofdstuk “E-mail inhoud en afzender aanpassen”.

Inloggen

Een patiënt kan niet inloggen, wat moet ik doen?

Als een patiënt niet kan inloggen controleer dan of de patiënt:

  • Een (geactiveerd) account heeft, dit is te zien via de log;
  • Zijn/haar wachtwoord nog weet. Is dit niet het geval laat de patiënt dan zijn wachtwoord resetten, dit kan via de link op de login pagina van uw WebApp.

Zijn bovenstaande stappen doorlopen en kan de patiënt nog steeds niet inlogen, reset dan het account van de patiënt.

Mijn kluis

Waarom ziet een patiënt onder “herhaalrecept” of in “mijn kluis” geen medicatie?

In de WebApp kan een patiënt alleen zijn chronische medicatie bekijken en herhalen. Het is niet mogelijk om een ander type medicatie te bekijken of een herhaling voor aan te vragen.

Rapportages

Hoeveel patiënten maken gebruik van de WebApp?

Via rapport 88 kunt u een overzicht opvragen van de patiënten die gebruik maken van de WebApp.

Website

Mijn browser zegt dat de WebApp login onveilig is, hoe kan dat?

Wanneer u de WebApp in een iframe beschikbaar maakt voor uw patiënten, dan zullen sommige browsers melden dat de login onveilig is wanneer uw eigen website niet via HTTPS beschikbaar is. De WebApp zelf werkt alleen via HTTPS.

Om de melding van de browser “weg te krijgen” dient u uw website aan te bieden via HTTPS of de WebApp in een apart venster te openen bij gebruik.

Overigen

Foutmelding: “Niet gelukt: Onbekende sessie”

Wanneer u in Bricks Huisarts de melding krijgt “Niet gelukt: Onbekende sessie” tijdens het aanpassen van portaal instellingen voor een patiënt dient u Bricks Huisarts af te sluiten en opnieuw op te starten.

Hoe lang zijn de SMS tokens geldig?

De SMS tokens die verzonden worden door Bricks WebApp hebben een geldigheidsduur van 30 minuten, daarna komt hij te vervallen.